top of page

Integritetspolicy för Fagerudd Konferens AB

1. Bakgrund, ansvar och omfattning


Denna integritetspolicy (“Policyn”) beskriver hur Fagerudd Konferens AB (org.nr 556375-5155, adress Bredsandsvägen 63, 749 48 Enköping, “vi”, “oss”) samlar in, använder, lagrar och skyddar personuppgifter om dig som gäst, besökare eller användare av våra tjänster (rumsuthyrning, konferenser, restaurang och onlinebokning).
 

Vi är personuppgiftsansvariga för behandlingen av dina personuppgifter i enlighet med tillämplig lagstiftning, särskilt dataskyddsförordningen (GDPR) och svensk dataskyddslag.
 

Denna policy gäller när du:

  • gör en bokning hos oss via webbsida, telefon eller annan kanal,

  • bor hos oss, deltar i konferens eller äter i vår restaurang,

  • kontaktar oss via e-post, telefon eller via vår webbplats,

  • berättar för oss att du har en allergi eller särskilda krav på anpassning inför din vistelse,

  • vistas i våra lokaler där kameraövervakning kan förekomma,

  • använder våra webbsidor och relaterade tjänster.
     

Syftet med insamling och lagring av personuppgifter kan bland annat vara: 

  • För att kunna hantera och administrera din bokning på vårt hotell,

  • För att kunna hantera ditt eventuella medlemskap i lojalitetsprogram eller prenumerationer på nyhetsbrev,

  • För att kunna säkerställa en trygg vistelse (till exempel genom att upprätta brandlistor till räddningstjänsten),

  • För att säkerställa att du får mat anpassad efter eventuella allergier eller att vi kan tillmötesgå andra särskilda önskemål, 

  • För att kunna svara på frågor eller kommentarer som inkommit via e-post från dig behöver vi behandla e-post, namn och eventuella andra personuppgifter som lämnas via e-posten.

  • För att kunna fullgöra de rättsliga skyldigheter som åläggs oss genom exempelvis bokföringslagen behöver vi lagra bokföringsuppgifter, som kan innehålla personuppgifter, under en föreskriven tid.

2. Vilka personuppgifter vi samlar in och varför


Beroende på vilken tjänst du använder kan vi behandla olika typer av personuppgifter:

Resurs 1tabellcookiepolicy.png

Rättsliga grunder för behandling av personuppgifter


Vi behandlar dina personuppgifter endast när det finns en laglig grund enligt GDPR. De vanligaste grunderna i vår verksamhet är följande:

  • Avtal:
    När behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra ett avtal med dig, t.ex. när du bokar ett rum, beställer mat, har särskilda önskemål eller deltar i en konferens.
    Exempel: Vi behöver ditt namn och dina kontaktuppgifter för att hantera din bokning och betalning och för att kunna säkerställa att du får tjänster enligt dina önskemål. 

  • Rättslig skyldighet:
    När vi måste behandla vissa uppgifter för att följa lagar och regler.
    Exempel: Bokföringslagen kräver att vi sparar vissa uppgifter om betalningar under en viss tid.

  • Berättigat intresse:
    När behandlingen är nödvändig för ett berättigat intresse som väger tyngre än ditt intresse av skydd för dina personuppgifter.
    Exempel: För att förbättra våra tjänster, hantera kundserviceärenden eller skydda vår egendom och skapa förutsättningar för en trygg vistelse (upprätta brandlistor för eventuell utrymning)

  • Samtycke:
    När du uttryckligen har samtyckt till att vi behandlar dina uppgifter för ett visst ändamål.
    Exempel: Om du anmäler dig till vårt nyhetsbrev eller vill bli medlem i ett lojalitetsprogram eller berättar för oss att du har en allergi eller ett krav på anpassning till ett handikapp. 

 

Vi använder inte dina personuppgifter för något annat ändamål än det som anges när uppgifterna samlas in, om vi inte har en ny laglig grund för att göra det.

Registrering av utländska gäster


Enligt utlänningsförordningen (2006:97) §13 är hotell skyldiga att registrera vissa uppgifter om utländska gäster som bor på anläggningen. Med utlänning avses den som inte är medborgare i Sverige. En utlänning som är fast bosatt och folkbokförd i Sverige är dock undantagen från kravet på registrering. Vid gruppresor ska endast den som är ansvarig för gruppen registreras, förutsatt att gruppansvarig inte är svensk medborgare eller folkbokförd i Sverige. 
 

Dessa uppgifter kan omfatta:
 

  • namn,

  • födelsedatum,

  • nationalitet,

  • typ av identitetshandling och nummer på handlingen,

  • ankomstdatum och planerat avresedatum.
     

Uppgifterna används endast för att uppfylla denna lagstadgade skyldighet och sparas i tre månader.
Den rättsliga grunden för denna behandling är rättslig skyldighet.

 

3. Hur vi samlar in personuppgifter

 

Vi samlar in uppgifter:
 

  • direkt från dig, t.ex. vid bokning, incheckning eller kontakt

  • via vår webbplats och onlinebokningssystem

  • från samarbetspartners (t.ex. bokningsportaler) när du använder deras tjänster

  • automatiskt via cookies och loggfiler när du besöker vår webbplats

 

4. Hur vi använder dina uppgifter och vilka mottagare som kan få tillgång


Vi använder dina personuppgifter för att:
 

  • hantera och bekräfta bokningar,

  • leverera de tjänster du beställt,

  • kommunicera inför, under och efter din vistelse,

  • hantera betalningar, fakturering och bokföring,

  • tillhandahålla kundservice,

  • uppfylla lagliga skyldigheter,

  • förbättra våra tjänster och säkerheten på anläggningen,

  • (om du samtyckt) skicka nyhetsbrev eller information om våra erbjudanden.


Mottagare:
Vi kan dela uppgifter med leverantörer som tillhandahåller bokningssystem, IT-drift, betalningstjänster eller säkerhetstjänster.
Alla mottagare omfattas av sekretess och får endast använda uppgifterna för angivna ändamål.

 

5. Cookies och liknande teknik


Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera korrekt, analysera trafik och, om du samtycker, visa relevant information och marknadsföring.

Du kan läsa mer om detta i vår Cookiepolicy på webbplatsen och där även hantera dina inställningar: fagerudd.se/cookiepolicy 

 

6. Hur länge vi sparar dina personuppgifter


Vi sparar endast personuppgifter så länge de behövs:
 

  • Bokningsinformation: för enskilda gäster 14 dagar men för konferensbokningar upp till 24 månader efter vistelsen för att möjliggöra uppföljning och återbokning.

  • E-post: så länge det finns ett ändamål att spara e-post. 

  • Betalnings- och fakturauppgifter: sparas i upp till 7 år enligt bokföringslagen.

  • Kundserviceärenden: tills ärendet är avslutat + viss uppföljningstid.

  • Kameraövervakningsmaterial: se §7.

  • Marknadsföringsuppgifter: tills du återkallar ditt samtycke.

 

7. Kameraövervakning


På utvalda platser på vår anläggning finns kameraövervakning i syfte att:
 

  • förebygga och utreda brott,

  • skydda gäster, personal och egendom,

  • upprätthålla trygghet och säkerhet i våra lokaler.


Kamerorna är placerade på ett sätt som inte inkräktar på den personliga integriteten (t.ex. inte i hotellrum, toaletter eller liknande utrymmen).
Kamerabilder sparas i 30 dagar och raderas därefter automatiskt, om de inte behöver bevaras längre på grund av en specifik incident eller myndighetsförfrågan.

 

Endast säkerhetsansvarig har tillgång till inspelningarna, och materialet hanteras enligt tydliga interna rutiner och med hög säkerhet.

Skyltning informerar om kameraövervakningen vid berörda områden. En förteckning över bevakade ytor och en skriftlig intresseavvägning för kameraövervakning kan begäras från personuppgiftsansvarig.  Kamerabevakning sker i enlighet med kamerabevakningslagen (2018:1200) med tillägg av de nya regler som började gälla 1 april 2025.

 

8. Dina rättigheter


Du har rätt att:
 

  • begära registerutdrag,

  • få felaktiga uppgifter rättade,

  • begära radering (“rätten att bli bortglömd”),

  • invända mot viss behandling,

  • begära begränsning av behandling,

  • återkalla samtycke,

  • begära dataportabilitet.
     

Kontakta oss via kontaktuppgifterna nedan för att utöva dina rättigheter.

 

9. Säkerhet


Vi vidtar tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder för att skydda dina uppgifter, t.ex. kryptering, behörighetsstyrning, loggning, brandväggar och utbildning av personal. Endast behörig personal har tillgång till personuppgifter.

 

10. Ändringar i policyn


Vi kan uppdatera denna policy när som helst. Den senaste versionen finns alltid publicerad på vår webbplats. Vid större ändringar informerar vi på ett lämpligt sätt.

 

11. Kontaktuppgifter


Fagerudd Konferens AB
Bredsandsvägen 63
749 48 Enköping
Telefon: 0171-802 90
E-post: info@fagerudd.se
Personuppgiftsansvarig: Sebastian Tarkowski, vd

Om du anser att vi behandlar dina personuppgifter felaktigt kan du även kontakta Integritetsskyddsmyndigheten (IMY):
www.imy.se

bottom of page